Interrail i Europa

For yeblikket befinner reiseliv seg p toget p vei til Berlin. Vi har nemlig lagt ut p vr frste tur! Vi er p en liten interrail tur hvor vi skal beske tre forskjellige byer p en uke. Frste stopp var Amsterdam som ligger i Nederland, s er det Berlin som ligger i Tyskland og siste stopp er Praha som ligger i Tsjekkia. Vi reiste med fly til Amsterdam torsdag morgen og det tok ikke lange tiden fr vi var p Schiphol flyplass. Vi bodde p ett hostel som het WOW, ett veldig fint hostell med store rom. Frste dagen brukte vi tid p se oss rundt. Vi var i red light district som jeg tror sjokkerte alle litt. S tok vi bt igjennom Amsterdams kanaler fr vi hadde litt fritid og fikk vandre rundt p egenhnd. Den andre dagen startet vi med Van Gogh museumet, vi fikk tour rundt via headset og det var mye vakker kunst. Etter dette fikk vi velge litt hva vi ville fordi vi ville forskjellige ting. Noen var p erotisk museum i mens noen var s p Banksy & Warhol exhibition. Vi skulle s p Anne Frank huset senere men dette ble det ikke noe av grunnet en k som var altfor lang.. Det er fortsatt mye turister selv om vi reiser p hsten! S denne dagen ble det en del fritid hvor alle gjorde litt forskjellige ting. S n sitter vi p toget, p vei til Berlin. Litt over en seks timers togtur fr vi er fremme. Da skal vi vre i Berlin frem tirsdag, s da er det ny by og nye eventyr!

Menneskehandel og matkasting

Siste uken fr vi tok hstferie gjorde vi litt av hvert.Tirsdag ettermiddag reiste vi p teater hvor vi s ett stykke som handlet om menneskehandel. Skuespillerne Beate Frostad og Astrid Elise Stery har lenge jobbet for sette sammen stykket ved underske fakta, rapporter, protokoller o.l. De har snakket med ofre som har vrt utsatt for prostitusjon og kommer med sterke historier. Det er ett stykke om hp og drmmer. Hp om en bedre hverdag. Noen av de unge jentene "vet" hva de gr til men var ikke forberedt p hva det faktisk innebar. Ender opp med stor "gjeld" til bakmenn, vold og drapstrusler. Det setter en stor kontrast p hverdagen vi er vandt til og hverdagen dems. Ett godt gjennomfrt stykke som satte tankene i gang.

Torsdag morgen startet vi med frokost seminar p kulturhuset. Temaet var matkasting, slik lser vi problemet. Forskere, politikere og industrien kom med sine lsninger til problemet. Vi kaster s mye mat at vi kunne nesten mettet en million mennesker med alt som blir kastet. Dette var interessant og det er virkelig noen store tall tenke over. Vi kaster altfor mye mat som fortsatt er brukbar.. S etter seminaret var vi p kino og s kongens nei som omhandler kongefamilien april 1940 under de 3 dramatiske dgnene hvor kongen fr valget om overgi seg eller dden. S etter en innholdsrik uke tok vi hstferie og nr vi kommer tilbake er det ikke lenge fr vi legger ut p vr frste reise!

Les mer i arkivet Oktober 2016 September 2016

En blogg som flger reiselivsklassen p Holtekilen folkehyskole 2016/2017. Her kommer det oppdatering p vre reiser og skolehverdagen vr :-)